tratwa ratunkowa

Najważniejszą zasadą na łodzi jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom rejsu. Dlatego na wyposażeniu jednostek poruszających się po akwenie, w którym istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia wysokich fal często znajdują się tratwy ratunkowe. Podpowiadamy, czym się kierować przy wyborze tego sprzętu!

Jaką rolę pełni tratwa ratunkowa na jachcie?

Tratwa ratunkowa należy do obligatoryjnego wyposażenia na jachtach pływających po wodach międzylądowych, na których zdarzają się fale o wysokości przekraczającej 2 m. Obowiązek jej posiadania na jednostce regulują przepisy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). W przepisach jest mowa o tym, że jachty w rejonie T, 1, 2, 3 i 4 żeglugi morskiej muszą być zaopatrzone w środki ratunkowe, m.in. pneumatyczne tratwy ratunkowe, które zapewnią miejsce dla wszystkich osób znajdujących się na jachcie. 

W przypadku łodzi do użytku rekreacyjnego i mniejszych jednostek posiadanie tratwy nie jest obowiązkowe, jednak może okazać się przydatne w nieoczekiwanych sytuacjach. Podstawową rolą tratwy jest zapewnienie bezpiecznej ewakuacji załodze w razie wypadku. Aby mogła bez przeszkód pełnić swoją funkcję, musi charakteryzować się pewnymi parametrami.

Zastosowanie tratw ratunkowych pneumatycznych i ich rodzaje

Prawidłowo dobrane elementy wyposażenia ratunkowego muszą być tak rozmieszczone, by zapewniać łatwy dostęp. Typ tratwy powinien być dopasowany do rodzaju jachtu, liczby członków załogi i miejsca żeglugi. 

Rodzaj akwenu definiuje warunki, jakie na nim mogą panować. Na otwartym morzu i oceanie istnieje większe ryzyko wysokich fal. Zwykle też dłużej czeka się na ratunek. Z kolei niewielkie śródlądowe zbiorniki i rzeki mają inną charakterystykę. Na nich również może dojść do niebezpiecznej sytuacji, choć prawdopodobieństwo wysokich fal jest znacznie ograniczone. Zamiast tego występują prądy o różnym natężeniu. Takie zbiorniki są płytsze, co warto uwzględnić podczas wyboru wyposażenia ratunkowego.

Tratwy pneumatyczne dla łodzi poruszających się po płytkich rzekach i w pobliżu brzegu nazywane są tratwami nadbrzeżnymi. Nadają się do użytkowania na wodach śródlądowych, na jednostkach, gdzie nie są one wymagane przez prawo. 

Podczas wyboru tratwy należy uwzględnić zasięg roboczy. Tratwy ratunkowe powinny spełniać wymogi konwencji SOLAS. W tym celu warto zapoznać się z przepisami SOLAS A i B oraz COASTAL.

Standardowe wyposażenie tratwy ratunkowej

Nowoczesne tratwy ratunkowe zapewniają użytkownikom bezpieczeństwo i odrobinę komfortu. Dlatego oprócz podstawowych elementów takich jak system inflacji, zawór, pompa, kotwica i lina znajdują się na nich również dodatkowe przedmioty takie jak zintegrowany namiot i pojemnik. Złożoną tratwę można przechowywać w specjalnej torbie.

Najważniejsze elementy budowy tratwy ratunkowej

Do produkcji tratw ratunkowych najczęściej wykorzystywane są wytrzymałe, wodoodporne materiały takie jak polichlorek winylu i guma. Niezwykle istotny jest też sposób ich łączenia. Standardowo tratwy ratunkowe pneumatyczne posiadają w swojej konstrukcji specjalne spusty uruchamiane ręcznie lub automatycznie w kontakcie z wodą. 

Kwestia dobrania modelu tratwy do liczby osób na pokładzie

Podczas wybierania tratwy ratunkowej koniecznie trzeba wiedzieć, ile osób będzie przebywać na łodzi. W przeciwnym wypadku może okazać się, że sprzętu ewakuacyjnego nie wystarczy dla wszystkich. Najczęściej spotyka się tratwy 4-, 6- i 8-osobowe (znajdziesz je m.in. w sklepach internetowych z profesjonalnym sprzętem marynistycznym). W niektórych sytuacjach zamiast jednej tratwy dla 8 osób bardziej optymalne jest zakupienie dwóch tratw 4-osobowych.

Sposób mocowania tratwy ratunkowej

Co ważne, tratwy ratunkowe nie zajmują wiele miejsca na pokładzie. Jeśli nie ma zagrożenia, sprzęt ten jest przechowywany w formie skompresowanej. Tratwy należy mocować w takim miejscu, by znajdowały się daleko od pędnika łodzi. Muszą być tak rozstawione, by łatwo było je zwodować lub by umożliwić samospłynięcie.

Aby wybrać odpowiedni zestaw tratw do jednostki profesjonalnej lub rekreacyjnej, uwzględnij wielkość łodzi, zasięg roboczy i liczbę uczestników rejsu. Zwróć też uwagę na rodzaj materiału i sposób wypuszczania tratwy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here